Heb ik te maken met een Webdesign Cowboy?

Je krijgt een leuke aanbieding in je inbox van een webdesign bureau en je maakt een afspraak. Hoe weet je of je te maken hebt met een webdesign cowboy? Wanneer je aan tafel zit bij een webdesign bureau, luister dan goed naar wat zij zeggen.

Webdesign bureau toont geen interesse

Alle alarmbellen zouden moeten gaan rinkelen, wanneer het designbureau niet op zijn minst vraagt naar wat het doel van je website is.

Webdesign bureau probeert vooral ‘anders’ te zijn

Webdesigners hebben nogal eens de neiging om zó verliefd te worden op hun eigen werk, dat zij vergeten dat een website ook nog moet verkopen.

Wil de webdesigner vooral ‘anders’ zijn, maar let deze totaal niet op hoe gebruiksvriendelijk je website moet zijn? Dat is niet handig. Het is tenslotte de bedoeling dat bezoekers je website gaan gebruiken. Klikbare elementen moeten er klikbaar uitzien en er moet een duidelijk idee zitten achter hoe de bezoeker over de website moet bewegen en wat deze moet doen. Hoe onduidelijker je webshop straks is, hoe meer omzet jij zal mislopen.

Designer houdt geen rekening met ontwikkelplatform

Gebruiksvriendelijkheid is ook belangrijk, als we rekening houden met wie de website aan de achterkant zal gaan gebruiken. Vraag het webdesign bureau naar het content management systeem waar zij de website voor ontwerpen. Hoe makkelijk is het voor jou om daarin te werken?

Krijg je alleen een design opgeleverd en moet een website ontwikkelaar daarmee aan de slag? Dan moet de ontwikkelaar vroeg kunnen beoordelen hoeveel moeite de website ontwikkeling zal kosten.

Webdesign bureau toont geen interesse in SEO

Wat heb je aan een mooie website die niemand ziet? Een webdesign bureau moet weten hoe zoekmachines een website kan zien. Als de webdesigner niet ook interesse toont- en basiskennis heeft van zoekmachineoptimalisatie (SEO), dan is het wellicht beter om ergens anders te gaan kijken.

Webdesign bureau wil blind een redesign maken

Heb je al een webshop en biedt het webdesign bureau aan om een redesign te maken? Bedenk dan goed dat het maken van een design in veruit de meeste gevallen niet goed is voor de vindbaarheid van je websitepagina’s in Google Search. Voordat je lukraak een nieuw design over je oude website laat zetten, moet je er zeker van zijn dat er voldoende kennis van SEO in huis is. Wanneer je zomaar een website vervangt, zal het proces van lezen (‘crawlen’), indexeren en positioneren in de zoekmachines weer helemaal van voor af aan moeten beginnen.

De aanbieding is te goed om waar te zijn

Vraag door: hoe zit het ontwerpproces eruit? Is het een volledig op maat gemaakt ontwerp? Of mag je uit enkele sjablonen kiezen om deze vervolgens aan te laten passen? Wat zit er allemaal bij het design inbegrepen? Zit er ook een logo bij met een huisstijl? Of moet je deze aanleveren? Wat als je achteraf iets wil veranderen, kost dit dan extra? Enzovoorts.

Snel, goed, of goedkoop: je mag er uit 2 kiezen, want alledrie is simpelweg niet reëel.

Plaats een reactie